ابوشَهر

ایوان دانشنامه تخصصی معماری و شهرسازی

ابوشَهر

ایوان دانشنامه تخصصی معماری و شهرسازی

ابوشَهر

این وبلاگ به طور اختصاصی جهت گفتگو و تبادل اطلاعات و نظرات بین دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی و معماری و ارتباط با گاهنامه ابوشَهر می باشد.

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

برگی از جزوه ی استاد اسدی - روانشناسی رنگ ها

جمعه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۲۵ ب.ظ
اگر به چرخه رنگ دقت کنید میتوانید رنگ ها را به دو بخش مجزای سرد و گرم تقسیم کنید. رنگ های سرد میتوانند فضا را به حالت سرد، بی روح و غیر صمیمی در بیاورند و همواره میل به عقب نشینی و کنار رفتن دارند. در حالی که رنگ های گرم به فضا گرمی و صمیمیت می دهند و همواره احساس پیشروی را القا میکنند. با استفاده از این نوع هارمونی میتوان دید که رنگ های گرم چگونه در رنگ های سرد پیشروی میکنند...

دایره: نماد حرکت ،نامتناهی بودن و جاودانگی است.نشانه گنبد مینایی آسمان و نمادی از روانی و جنبه های روحانی که عمق تفکر و پایداری را نشان می دهد.آبی روشن با ویژگی های معنوی دایره متناسب تر است.




مثلث: زرد-حالت تهاجمی-برندگی-تفکر و روشنایی-در حال تغییر

رنگ های اصلی از ترکیب هیچ رنگی بوجود نمی آیند.

رنگ قرمز: هیجان انگیز اعتماد آفرین،معمولاخطر و آتش را تداعی می کند، در ضمن حواس را تحریک کرده.شهامت و اشتها را افزایش می دهد. این رنگ انرژی مهار نشده ای است که موجب خلاقیت ،انرژی و شادابی در زندگی میشود.

زرد: در میان رنگ ها زرد بالاترین بازتابش را داشته و محرک فکر است. این رنگ سمبل طبیعت و آگاهی و روشنی است و روی ضمیر خلاقیت انسان و مثبت اندیشی او تاثیر میگذارد به طوری که مثبت بودن را تداعی میکند. زرد یکی از رنگ های اصلی است که با فعالیت های ذهنی تداعی دارد و هوش و کنجکاوی فرد را تقویت میکند.

نارنجی:شوق را با استعداد ترکیب میکند.در ضمن مشوق یادگیری،آزمایش،قضاوت،پذیرش یا رد مطلب نیز هست. نارنجی احساسات مطلاتم و هیجانی را تسکین میدهد و برای رسیدن به آرامش بسیار موثر است.چرا که قسمت زرد آن با خنثی کردن انرزی و هیجان رنگ قرمز،انجام این فرایند را به صورت عقلانی و منطقی تضمین میکند.

سبز: رنگ سبز میتواند در درون ساختار روان شناختی ما تعادل کامل ایجاد کند و در بین همه رنگ ها از همه آنها خوشایندتر است زیرا چشم روی آن هیچ نیازی به تنظیم شبکیه ندارد.

آبی :یکی از رنگ های اصلی است که به رنگ حقیقت شهرت دارد.این رنگ نشانگر ذهن عالی و هوش سرشار است و با احساسات و معنویت در ارتباط است. این رنگ آرام و آرامش بخش و تسلی دهنده است.

بنفش و ارغوانی: یکی از معنوی ترین رنگ ها به شمار میاید و نشانگر هماهنگی بین عقل و احساسات و مرز بین معنویات و مادیات محسوب میشود. این دو رنگ در سمبلیسم رنگ ها تفاوت چندانی ندارند به همین منظور در یک رنگ قرار میگیرند.

هارمونی رنگ های سرد و گرم:

رنگ ها روح دارند و زنده اند.رنگ ها کلمه اند و همچون کلمات سخن میگویند.از نهان سبز جنگل ها، از راز آسمان آبی و دریاها و از شفافیت و زلالی قطرات باران و از پاکی و سفیدی برف

اما نه از طبیعت بلکه رنگ ها از روح آدمی و دنیای پر راز و رمز انسان سخن می گویند. رنگ زندگی است ، زیرا دنیا بدون رنگ دنیایی مرده است. همانگونه که شعله نور ایجاد میکند، نور هم سبب دیدن رنگ هاست. با رنگ هست که روح زنده جهان بر ما آشکار می گردد. رنگ ها چنان افکار و احساسات عمیقی را القا میکنند که گاهی حتی با چشم هم دیده نمی شوند بلکه فقط با چشم دل احساس میشوند. لیکن قدم گذاشتن به این وادی نیز بدون عبادت خالق نور آسمان ها و زمین و بدون انسان شدن میسر نیست.

استاد اسدی به گردن ما خیلی حق دارن. هرجا هستن موفق باشن.
  • ۹۲/۰۶/۱۵
  • سجاد رنجبر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی