ابوشَهر

ایوان دانشنامه تخصصی معماری و شهرسازی

ابوشَهر

ایوان دانشنامه تخصصی معماری و شهرسازی

ابوشَهر

این وبلاگ به طور اختصاصی جهت گفتگو و تبادل اطلاعات و نظرات بین دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی و معماری و ارتباط با گاهنامه ابوشَهر می باشد.

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

بافت قدیم بوشهر

چهارشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۲، ۰۱:۵۱ ق.ظ

 مجموعه ای از کوچه های پیچ در پیچ که همگی از یک میدان یا میدانچه آغاز و به میدان یا میدانچه دیگر منتهی می شوند و آنگاه پس از عبور از میدان های متعدد به ساحل دریا می رسند.این شبکه ی غیر هندسی اما منظم،کمترین خنکای ملایم ترین نسیم های دریا را به داخل شهر منتقل می کنند تا با عبور از کرکره های شناشیرها و میله های پنجره ها خنکی مطبوعی را به پنجدری ها و هشتی ها و بالاخانه ها وارد نماید؛خانه های یک،دو و به ندرت سه طبقه،با سقف های بلند،ستون های ضخیم و ایوان های بادرو،پله های متعدد،راهرو ها و ایوان ها با طاق های هلالی یا کتابی همراه با آفتاب گردان های چوبی،در های بزرگ نقش دار از چوب ساج و صنوبر،پنجره های ظریف و زیبا و هلال های رنگارنگ نیم دایره به شکل تشعشع خورشید،دیوارهای بلند از سنگ و ساروج که غالبا خرمنی از گل های کاغذی سرخ و بنفش و سفید و زرد بر دوش آن ها آرمیده است و سرانجام در های ورودی حیاط ها با نقش و نگار های خیره کننده، گل میخ ها،لنگر و کوبه های برنجی دوگانه ((مردانه و زنانه)) که با ابهت و عظمت با دو لنگه چرخنده بر روی لولاها،راه را به سوی دالان یا دهلیز می گشایند، همه همه بافت قدیمی و دیدنی شهر ساحلی بوشهر را تشکیل می دهند . بدیهی است اگر مرمت و نوسازی این بنا های بی نظیر و دلپذیر که با دست غدار گذر زمان و بی عنایتی انسان،می روند تا به مخروبه های غم انگیز و ملال آور تبدیل شوند با دل سوزی و عنایت به آن چنان زیبایی   دل انگیز و خیره کننده ای جلوه گر می شوند که پهلو به پهلوی زیباترین بنادر دنیا می زدنند .

 ارتفاع شهر بوشهر از سطح دریا بین 3 تا 5 متر و در دو ساحل شمالی و جنوبی بین نیم تا یک متر متفاوت است.شهر بوشهر به صورت یک مثلث مختلف الضلاع در دل آب پیشروی کرده است. سه طرف آن دریا است و از یک سوی به خشکی راه دارد و همین سوی خشکی است که بندر را به وسیله جاده سرارسری به سایر مناطق کشور وصل می کند .

منبع : کتاب استان زیبای بوشهر .


  • ۹۲/۰۶/۱۳
  • سجاد رنجبر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی