ابوشَهر

ایوان دانشنامه تخصصی معماری و شهرسازی

ابوشَهر

ایوان دانشنامه تخصصی معماری و شهرسازی

ابوشَهر

این وبلاگ به طور اختصاصی جهت گفتگو و تبادل اطلاعات و نظرات بین دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی و معماری و ارتباط با گاهنامه ابوشَهر می باشد.

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

مفهوم حس مکان و عوامل شکل دهنده آن

دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۵۲ ق.ظ

به معنای ادراک ذهنی مردم از محیط و احساسات کم و بیش آگاهانه آنها از محیط خود اسـت کـه شـخص را در ارتبـاطی حس مکان درونی با محیط قرار میدهد، به طوری که فهم و احساس فرد با زمینه معنایی محیط پیوند خورده و یکپارچه می شود. این حـس عـاملی است که موجب تبدیل یک فضا به مکانی با خصوصیات حسی و رفتاری ویژه برای افراد خاص می گردد.

حس مکان علاوه برایـن کـه موجب احساس راحتی از یک محیط میشود، از مفاهیم فرهنگی مورد نظرمـردم، روابـط اجتمـاعی و فرهنگـی جامعـه در یـک مکـان مشخص حمایت کرده و باعث یادآوری تجارب گذشته و دستیابی به هویت برای افراد میشود. با توجه به اهمیت این حس در ارتقاءکیفیت فضای طراحی شده، این پژوهش به بررسی مفهوم حس مکان وعوامل مؤثربرآن پرداخته و تأثیرعوامل کالبدی وعوامل شناختی استفاده کنندگان براحساس افراد نسبت به فضا را بررسی می کند. این مقالـه در ابتـدا بـه معنـای حس مکان و مفهوم آن از دیدگاههای مختلف پرداخته و در نهایت سطوح مختلف وعوامـل شـکل دهنـده آن را بیـان مـی کنـدو در نهایت مدلی برای نشان دادن چگونگی تأثیرات این عوامل ارائه می کند. مدل پیشنهادی قابـل فهـم وکـاربردی ایـن مقالـه مـیتوانـد چارچوبی برای آگاهی طراحان نسبت به چگونگی تأثیرفضای معماری بر حس استفاده کنندگان فراهم آورد.

دریافت متن کامل مقاله

  • ۹۳/۰۶/۳۱
  • سجاد رنجبر

نظرات  (۳)

مطالب مفیدی بود تشکر.خدا قوت

  • سجاد رنجبر
  • سپاس از شما خانم کیانی
    تشکر مطلب مفیدی بود
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی